aşırı hareketlilik

Hiperkativite ve Dikkat Eksikliğinin Çeşitleri

Hiperkativite ve Dikkat Eksikliğinin Çeşitleri

Dikkat eksikliği ve hiperkativite tanısı konulmuş bir çocuğun tedavisinin başlayabilmesi için hangi bulgularının daha şiddetli olduğu gözlemlenmelidir. Dikkat eksikliği nin daha önde olduğu durumlarda çocuk belirgin bir hareketlilik göstermez. Bu gibi durumlar da çocuğun dikkat eksikliği ve hiperaktivite probleminin olduğu eğitim başlamadan anlaşılmaz. Çocuk anaokuluna başladığın da sınıfda farkedilir bir şekilde faliyetlerden sıkılma, görevlere karşı ilgisizlik, basit hatalar yapma, unutkanlık, dikkatsizlik gibi bulgular göze çarpar. Çocuk ilköğretime başladığında artık problem net bir şekilde sınıf arkadaşları arasında görülebilir. Öğretmenini dinlememe, başarısızlık, geç öğrenme, ödevlerini yapmama, öğretmeninden sık sık uyarı aldığı gözlemlenir. Sınıf arkadaşları arasın da okuma ve yazmada daha geri ve başarısız bir tablo çizer. Evde çalıştırılırken dikkatinin fazlaca dağıldığı, dış etkilere karşı dikkatini toparlayamadığı görülür. Dikkatsiz olduğu için basit hatalar yaptığı, bu hatalar neticesinde sınavlarından da başarısız olduğu görülür. Okula götürülmesi gereken eşyaları çok sık unuttuğu yada verilen ödevlere dikkat etmedi gözlemlenir.

Tüm bu durumlar çocuğun okula gitmek istemesine engeldir. İlgisiz bir aile çocuğunun başarızlığının farkında bile olmayabilir. Bu durum hiperkativitenin hareketliliğin ön planda olmadığı durumdur.

Dikkat eksikliği ve hiperaktivitenin ikinci tipi olan hareketliliğin önde olduğu durum çok daha kolay farkedilen şeklidir. Bu tip, hareketlilik ile birlikte fevrilik yani içtepkiselliğin olduğu bilinmelidir. Hiperaktivite bebeklikde anlaşılmaz. İlk bulgular çocuk yürümeye başladığı zamanlarda görülür. Akranlarına karşın çok daha hareketli, arkasına motor takılmışcasına hareket etmesi ile ayırt edilebilir.  Aşırı hareketlilik normal çocuk enerjisinden farklı olarak masalar sehpaların üzerinde gezme, kapılara tırmanma gibi aşırı hareketlilikden bahsetmekteyiz. Konuşmaya başladığın da çocuk aşırı konuşma, sürekli söz kesme, gibi davranışlar gösterir. Fevrilik buna dahil olduğun da ise aklına geleni hemen yapma, önceden kestirilemeyen hareketler ve hoş olmayan sözleri ağzından kaçırma, kendisini ilgilendiren yada ilgilendirmeyen olaylara müdehale etme, sürekli bir arayış içinde olma gibi davranışlar görülür. Anaokuluna başladığında arkadaşlarına ani davranışlarda bulunma sınıf düzenini bozma görülebilir. İlköğretime başladığın da derslerinde çok fazla başarısızlık görülmez çünkü çocuk dikkatini istediği zaman toplayabilmek de daha az sıkılmak da ödevlerini bitirebilmektedir. Okul düzenini bozma ve kurallara uyma sıkıntısı çok daha belirgin bir problem olarak görülebilir.

Bu tip dikkat eksikliği ve hiperaktivite bulguları çocuğun okul başarısını az etkilesede karakderini çiddi boyutta değiştirecek, zamanında öğrenmesi gereken gelişim özelliklerindeki eksiklikler düzgün bir birey olmasını zorlaştırır.

Üçüncü tip dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ise hem aşırı haraketlilik hemde dikkat eksikliğinin ileri safhada olduğu durumdur. Bu bulguların tümünün görüldüğü çocuklar hayatlarında büyük sorunlar yaşamaktadır. Sosyal olamama düzgün ders çalışamama, okul hayatında başarısızlık, fevri harekler düzensiz bir hayat çocuğun ileriki hayatını ciddi boyutta etkilemektedir. En hızlı şekilde vakit kaybetmeden tedavisi başlamalıdır.