DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE

DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE

Toplumumuzda , genellikle hareketli ve yaramaz çocuk hiperaktif olarak adlandırılır fakat sanılan hiperaktif çocukla gerçek hiperaktif çocuk arasında çok ciddi farklar vardır. Mesela yerinde duramayan, düz duvara tırmanan çocuk insanlar tarafından hemen hiperaktif damgası alırlar. Oysaki bu sadece yaramazlık belirtisi olabilir. Hiperaktif teşhisi koyabilmek için bir çok belirtinin aynı anda bulunması, kalıcı-sürekli olması ve 7 yaşından önce başlamış olması gerekmektedir. Bu belirtiler:

* Çoğu zaman hareket halindedir, onu durdurmak insana neredeyse imkansızmış gibi gelebilir.

* Çevresindeki farklı uyaranlar dikkatini çok çabuk dağıtabilir.

* Oturması istenilen yerde uzun süre oturmakta güçlük çekebilir.

* Söyleneni yapmakta zorlanabilir ve başladığı işi bitirmeden bir diğerine geçebilir.

* Dikkatini toplayamadığı için söyleneni çok çabuk unutabilir.

* Sık sık eşya kaybedebilir.

* Konuşurken aklından çok fazla düşünce geçtiği için konudan konuya atlayabilir.

* Yerinde duramaz, sürekli kıpır kıpırdır.

* Karşısındaki bir şey anlatırken acele ettiği için sonunu beklemeden sözünü kesip konuşmaya başlayabilir.

* Ders çalışmakta zorlanabilir, çünkü hem sandalyede uzun süre oturmaz hem de acele ettiğinden dolayı hızlı okur ve satır atlayabilir.

* Çok sabırsız davranır ve sırasını beklemekte güçlük çekebilir.

* İlk tanıştığı kişilerin isimlerini aklında tutmakta güçlük çekebilir. Öncelikli olarak bu belirtilerden birkaçını gören aileler bir uzmana danışmalı ve çözüm yolları bulmalıdırlar. Çünkü eğer önlemi alınmazsa çocuğun okul, iş ve sosyal yaşamını olumsuz şekilde etkileyebilir. Bu olumsuzluklar; Okul Hayatında; -Oturmakta güçlük çektikleri için öğretmeninin verdiği yönergeleri alamaz ve akademik olarak başarısız olabilir. -Dikkatini toparlayamadığı için anlatılan konuya odaklanamaz ve bu yüzden de konuyu kavramakta güçlük çekebilir. -Grup kurallı oyunları oynarken acele davrandığından dolayı arkadaşlarına uyum sağlayamayabilir ve grubun ahengini bozabilir, arkadaşları tarafından dışlanabilir. İş Hayatında;

-Aktif çalışma gerektiren işleri tercih ettikleri için seçeneklerini azaltırlar.

-Birçok işi bir anda yapmaya çalıştığı ve tek bir işe odaklanamadığı için işi bitirme süresi uzayabilir hatta çabuk sıkılıp bitiremeye bilir.

Bu da üst yetkilisi ile problem yaşamasına sebep olabilir. Sosyal Hayatında;

-Çevresiyle iletişim kurmakta zorluk çekebilir çünkü karşısındaki genellikle kendisini dinlemediğini hissedebilir.

-Özel hayatında sık sık problemlerle karşılaşabilirler.

-Bulunduğu ortamda uygunsuz yorumlarda bulunabilir.

Aslında hiperaktif tanısı, çocuklarda 3 yaşından sonra tespit edilebileceği gibi öğrenimine başladığı ilkokul çağlarında ancak uzman tarafından konulabilir. Öncelikle ailenin bu konuda uzmanına danışıp bilgi sahibi olması gerekmektedir. Hiperaktif tanısı konulduktan sonra uzmanın, ailenin ve öğretmenin iş birliği içinde olması gerekir. Çünkü çocukta gördükleri olumsuz davranışların nedenlerini başka yerlerde aramaktadırlar. Bu durum çözümü engellediği gibi hem süreci uzatabilir hem de çocuğun davranışının kronikleşmesini sağlayabilir. Aileler bu durumda ceza yerine ödül pekiştirmeyi kullanılmalıdır. Çünkü ceza kısa süreli bir çözüm yoludur hatta bir çözüm yolu olup olmadığı da tartışılabilir. Sonuç olarak hiçbir şey çözümsüz değildir yeter ki doğru ve sağlam adımlarla işbirliği içerisinde hareket edelim.

DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE yenilebilir bir bozukluktur. Çocuğunuza erken yaşta tanı konması ve bozukluğunu bilmesi önemlidir.